Per hui ha sigut convocada
una vaga general en l’àmbit educatiu del nostre país. Les polítiques de govern
dels últims anys –des de les legislatures de Rodríguez Zapatero fins a l’actual
de Rajoy Brey– s’han saldat amb una desigualtat social creixent i una bretxa
cada vegada major entre les rendes altes i baixes; la inaudita proporció de
treballadors que es troben en l’atur no fa més que agreujar-la. Entre
les grans perdedores es troben l’educació i la ciència. Retallar encara la inversió pública pot redundar
solament en perjuí dels estudiants i del cultiu de la investigació; així l’han
considerat milers de científics i professors universitaris espanyols –entre els
quals em trobe– que han firmat diversos manifestos.
La
regulació de l’economia exclusivament per les lleis del mercat trenca la
justícia social; i es que hi ha profundes necessitats humanes que no reben una
resposta adequada des del mercat. La prioritat es troba al ser humà i a la seua
realització personal. Considere
doncs que la vaga de hui respon a una causa justa. I no obstant això dedique la
jornada al treball. Heus ací les raons que em mouen a això.
La
tasca educativa té característiques que la fan diversa d’altres treballs. En
ella no es fabrica ferramentes ni tampoc no es ven productes. Pertany a eixe
conjunt d’activitats que reverteixen directament en la cura de les persones.
Succeeix el mateix en el cas de la sanitat o de l’assistència personal: es
tracta de cuidar dels altres, i de fer-ho al llarg d’un procés –d’un camí– que requereix
sol·licitud, posar-hi
esment i un cert apartament del món. És per això que a la Universitat ens
interessem pel món sense deixar que això que hi succeeix interrompi el que fem.
Una miqueta d’això es reflecteix en l’antiga norma que encara hui impedeix a
les forces d’ordre públic intervindre a la Universitat sense el permís del Rector.
La Universitat, com a l’hospital, són llocs on es gesten realitats futures; cal
respectar el seu temps.
Això
no vull dir que res pugui pertorbar la tasca universitària. Poden donar-se
circumstàncies d’autèntica excepció en las que continuar-la com si no passara
res resultaria indigne. Pense per exemple en la gravíssima deriva que va dur al
govern alemany en els anys trenta a una política bel·licista i xenòfoba que va
desembocar en l’Holocaust i la segona Guerra mundial. En aquell moment històric
van ser precisament els estudiants universitaris un dels bastions de la crítica
interna contra el règim de Hitler.
La
meua proposta és que fem una vaga que no duri un dia sinó tot l’any: és a dir,
intensificant el nostre treball. Si volem fer un signe simbòlic, per què no
fer-ho en sentit invers? La protesta es podria traduir en la convocatòria d’un
dia lectiu extraordinari: per exemple, un dissabte. Treballant un dissabte –per
descomptat, sense remuneració– no alteraríem el procés formatiu, sinó que mostraríem
el nostre desacord fent precisament això que pot contribuir a regenerar la
nostra societat: esforçant-nos per l’educació de les noves generacions.
És
necessari que abordem seriosament i de debò la tasca que s’obri davant de
nosaltres. Solament sobre eixa base –a partir de la reflexió assossegada i responsable–
podrem millorar el futur.
__________
En la imatge: fotografia de l'avinguda Blasco Ibáñez, amb el Rectorat de la Universitat de València a l'esquerra, presa el 06/09/2013.
1 comentario:
¡Era, sin duda, una buena propuesta! Así demostraríamos que a los estudiantes nos interesa de verdad el estudio y que trabajamos duro por nuestro futuro, por el futuro de nuestro país y el de Europa.
Publicar un comentario