Traducción al castellano (próxima publicación)
Un miratge promet quelcom que no existeix. Al desert, és
l’anunci de l’aigua de la qual hom té fretura urgent. Però constitueix una mera
semblança, una visió afalagadora que amaga el buit. Ens enganya.
La guerra
és miratge del retorn. Hom pensa que afavorirà la tornada d’una situació prèvia
–existida o idealitzada– que desitja ardentment. Però un cop esclata, eixe
paradís mai no arriba. En la primera guerra mundial els joves de l’imperi
austrohongarès, abrandats de patriotisme, anaven al front tot pensant que en
poques setmanes tornarien a casa; en la segona, Adolf Hitler maquinà una invasió
llampec que resoldria una delirant exigència d’espai per a la raça ària; el 24
de febrer del 2022, Vladímir Putin anuncià als seus conciutadans una operació
estratègica que trigaria poc a reeixir. Com diu Judith Holofernes en una seua
cançó, “No sé com s’acaba una guerra, / només com s’enceta”. En deriven
reguitzells de morts, poblacions esquifides i exhaustes, danys ingents,
desesperança.
La guerra
és miratge de la pau. En la seua obra Cap a la pau perpètua (1795),
Immanuel Kant subratllà que una de les condicions ineludibles per a posar les
bases de la pau es troba ja en el mode de fer la guerra: les hostilitats no han
d’esdevenir tals que facen impossible la confiança mútua. El trencament dels
acords, el maltractament dels presoners o la humiliació de les poblacions
vençudes sembren el germen d’un nou conflicte. Així, les reparacions exigides a
Alemanya rere la primera guerra mundial varen adobar el ressentiment d’on va
sorgir el populisme nacionalsocialista. Heus ací un exemple paradigmàtic de com
els conflictes bèl·lics generen la seua descendència mitjançant la rancúnia
dels vençuts; una rancúnia però difícilment evitable.
La guerra
és miratge d’una causa humanitària. En el millor dels casos, amb ella es
defensa la vida i la dignitat de persones benvolgudes, que amb raó no es pot
deixar en l’estacada. Tanmateix, a l’altre bàndol hi ha també persones –militars
i civils– que s’han vist arrossegades a una situació de lluita. Les armes es
descarreguen sempre sobre éssers humans que en la seua major part no han
decidit encetar el conflicte. Per ço són nombrosos els relats de militars que
han vist amb esglai les pròpies mans tacades de sang d’innocents. Les memòries
de Ron Kovic arran de la seua participació en la guerra del Vietnam, dutes al
cinema per Oliver Stone en Nascut el 4 de juliol (1989), constitueixen
un botó de mostra d’eixa presa de consciència.
Com
succeeix als miratges, en el cas de la guerra hi ha una franja intermèdia. Hi
ha guerres que responen a situacions en què no reaccionar donaria lloc a una
injustícia encara més esgarrifosa. A hores d’ara diríem que es tracta dels
conflictes iniciats per potències totalitàries que persegueixen el sotmetiment
de poblacions a sang i foc i fins i tot el seu anorreament. Per ço existeix una
venerable doctrina, conreada des de l’Antiguitat i articulada en l’Edat mitjana,
sobre les condiciones que ha de complir la legítima defensa.
Com en
altres assumptes, el metre de platí irídic es troba a l’obra de Tomàs d’Aquino.
Són diversos els requisits per a que una guerra puga venir considerada legítima:
entre ells, tractar-se d’una de defensa; ser duta endavant amb probabilitat
d’èxit i com a darrer recurs; emprar mitjans proporcionals; cloure’s tan aviat
com siga possible restaurar la pau.
A aquesta
llum, la invasió d’Ucraïna pel govern de Putin no pot ser considerada justa
sota cap punt de vista. Es tracta d’un atac desproporcionat, impulsat per un
esbojarrat somni imperial segons el qual Rússia estaria encapçalant la lluita
contra el pervers Occident. Tampoc no és justa la guerra duta endavant pel
govern de Benjamin Netanjahu a Palestina. Tot i constituir la reacció a un
execrable atemptat terrorista de Hamàs on moriren 850 israelians, la
desproporció dels mitjans emprats –que ja han costat la vida a més de 45 000
palestins– fa temps que n’ha llevat tota legitimitat. En ambdós casos, a més a
més, l’acarnissament en la prossecució hi afegeix crueltat.
La
doctrina esmentada permet moure’s en l’espai de boira entre la foscor i la
llum. Amb ella s’ha pretès fer els comptes amb la realitat del mal en el món.
D’ací que contraposar les polítiques de defensa al pacifisme resulti
superficial. Una guerra tal serveix per a evitar mals majors –què hauria
succeït si Hitler hagués guanyat?– i constitueix doncs un mal menor. Ara bé: no
és en si mateixa un bé que haja de ser perseguit.
La
reflexió teològica en el marc de la qual va néixer dita doctrina ofereix altres
pistes. La vida de Jesús mostra una vara de mesura diversa. La seua resposta a
una pregunta de Ponç Pilat serveix a tall de botó de mostra. Cínicament
interrogat sobre la inacció dels seus –si ell era rei, per què els seus soldats
no venien a auxiliar-lo–, Jesús respongué: “El meu regne no és dels d’aquest
món” (Jn 18, 36). El bé no es difon imposant-se per la força. És aliè a la
violència; edifica i no destrueix. El bé desitjable per si mateix és la pau. I,
per ço, “benaurats els que treballen per la pau” (Mt 5, 9). Per ací es pot
enllaçar amb la teologia de la pau en sant Francesc d’Assís, Bartolomé de Las
Casas o Erasme de Rotterdam i, en època més recent, amb autors com ara Dietrich
Bonhoeffer, Carl Friedrich von Weizsäcker, Eberhard Jüngel i Jürgen Moltmann o amb
el magisteri del papa Francesc.
La pau no
es construeix mitjançant la guerra. Les societats modernes han de crear, sí,
les condicions per a defensar-se en cas d’atac; les instàncies polítiques han d’actuar
de forma realista, sense escatimar-hi recursos; si hi arriba el cas, han
d’emprar-los de mode proporcionat i parant esment a la població civil de totes
les parts en conflicte. Socórrer els éssers estimats és honest i valerós: es
tracta llavors d’una defensa legítima. Tanmateix, i alhora, dita
defensa constitueix un moment dialèctic d’una realitat perversa, que cal abordar
en les seves arrels. La guerra en si mateixa produeix destrucció, posa
entrebancs a la pau i conculca la dignitat humana. No hi ha guerra justa:
es tracta només d’un ombrívol miratge.
__________
Article propi publicat a la revista Cresol (gener-marz del 2025, pàgines 26-27). En la imatge, obra de Martha Rosler pertanyent a la sèrie Casa bonica. Portant la guerra a la llar (House Beautiful. Bringing the War Home, 1967-1972, Institut Valencià d'Art Modern).
No hay comentarios:
Publicar un comentario